HTML

Honda VT 500 C

Ez a blog azoknak szól akiket érdekel egy előre láthatólag viszontagságos motorfelújítás története. A blog valós idejű, tehát nem egy rég elkészült motorról van szó. Ahogy kikerülnek a bejegyzések, úgy haladunk vele. FRISSÍTÉS: Ha VT500-ad van és magad szereled, van kedved írni róla és fényképezni a folyamatot, akkor szívesen látlak a blogban. Keress meg a lomha8v@totalcar.hu címen.

Friss topikok

  • Zottyi: Sziasztok. Na megnyogodhat mindenki. Szétszedtem a kuplung oldalnál, ott van a váltónak a pozicio... (2016.09.09. 21:58) Ennyi volt. De van tovább. :)
  • Lomha 8V: @TomTom_: Szia! Megvan még, félig-meddig össze is lett rakva, de közben tavaly augusztusban munka... (2015.05.18. 19:42) Türelem, motorblokkot terem.
  • Leopold Lászlo: Szia!Nekem steed 400-om van,léci keress meg indepente@freemail.hu..karburátor infó kéne :)üdv laca (2014.09.08. 10:03) A kezdetek
  • Lomha 8V: @TomTom_: Hát én is örülök, nagyon remélem, hogy tavaszra tényleg készen lesz. Jó ötletnek szokott... (2013.12.14. 19:44) Újra haladunk, végre!
  • Lomha 8V: Arról az e-mail címről írj majd, amit itt használsz a nickedhez, mert utánanéztem és elvileg azzal... (2012.11.01. 10:01) Lassan, de haladunk.

Címkék

Öröm és üröm...

2012.08.08. 13:51 Lomha 8V

Kipateroltam a garázsból az autót végre, bár nem örömteli. Akinek van ötlete, hogy egy 1987-es 1.0 Toyota Starlet-re milyen karburátor megy fel, ami nem a gyári, ossza meg velem. Már azon gondolkodom, hogy átalakítom egy régebbi 1000-es motor karbisorával hengerenkéntire. Na mindegy, lássuk mi van a mocival.

A szerelési útmutatót áttanulmányozva megállapítottam, hogy a blokk közepén nincs tömítés gyárilag. Viszont nekem csöpögött az olajam a blokk közepén. Nem tudom mi történhetett vele, elvileg a gyári illesztés nagyon szuper, csak nem nálam. Így elhatároztam, hogy beszerzek hozzá egy tömítés készletet. Mivel középen amúgy sincs tömítés, ezért csak "top-end" készletet kerestem. Ez azt jelenti, hogy csak a hengertalptól felfelé van benne minden tömítés. Alatta nem szükséges, hiszen mindenképp pasztával kell megoldanom a közepét a blokknak, akkor pedig már nyugodtan kerülhet paszta a kuplung és a gyújtásoldalra. És persze az sem mindegy, hogy így kb. 5-6000 forintot spórolok. Először itthon néztem körül tömítés ügyben, de csak Athena készletet találtam, attól pedig óva intettek motoros barátaim. Így külföldön kezdtem keresgetni és az ebay-en találtam egy japán céget -bizonyos Cruzin Image- akik gyári minőségű cuccokat árulnak és kicsit utánaolvasva, rengetegen dícsérték őket. Aztán kerestem első villa szimmeringeket is, azt egy USA-beli cégnél találtam megfelelő minőségben, Ohio-ban. Félreértés ne essék, itthon is lehet alkatrészt találni, de általában sokkal drágább és gyengébb minőségű, tisztelet a kivételnek. Egy barátom rendelte meg nekem a cuccokat, Ő már gyakorlott szaki ezen a téren. Kicsivel több mint egy hét múlva meg is jöttek, 1 nap különbséggel. A postások megszenvedtek a japán cuccal (mondták), szinte kizárólag japán írás volt rajta. Így postával együtt a tömítéskészlet 12.931- forint volt, a szimmeringek pedig 3.533- Ft. Jobban hangzik mint itthon csak az Athena tömítéskészlet 21.000-ért.

A tömítéskészlet és a szimmeringek

Tegnap este nekiugrottunk egy barátommal a blokknak. Lehúztuk a hengereket a blokkról, aztán megtekintettük a dugattyúkat. A tetejükön lévő kevéske koromtól eltekintve teljesen hibátlanok. A gyűrűk is jónak tűnnek, de azért erősem gondolkodom a gyűrű cserén. Ha már szét van szedve lehet, hogy nem kéne kihagyni. Ez kicsit furcsának tűnhet, de az olajat csak ezután engedtük le a motorból. Azért történt így, mert ez az egész motorfelújítás dolog egy szimpla hengerfejtömítés cseréből indult ki. Akkor még nem tudtam, hogy ez lesz a folytatása. Próbáltatok már kiszedett motorblokkból leengedni olajat? Úgy, hogy nem volt motortartó állványotok? Hát érdekes akrobatikát igényel. Annyi szerencsénk volt, hogy a VT-n oldalra néz a leeresztőcsavar. Az olaj elég szép volt amúgy, nem látszott rajta semmi aggasztó. Csak kicsit benzinszaga volt, ekkor gondolkodtam el komolyabban a gyűrűk cseréjén. Viszont sokat használtam úgy a motort, hogy otthon beindítottam, 3 km.-el odébb pedig leállítottam. Nemigen melegedett be és a szakirodalom szerint ettől is lehet, hogy egy kis benzin kerül az olajba. De azért csak le kéne cserélni a gyűrűket. Ha már szét van szedve, ugye. 

 Ezek után nekiugrottunk a jobb oldali blokkdeklinek, ami a kuplungot rejti. Az imbuszcsavarok könnyen adták magukat szerencsére és ráadásul mindegyik egyforma méretű, nem kell rendezgetni méret szerint. Ahogy leszedtük, megint elhagyta az ajkamat egy szép magyar szóvirág. Az a fajta amit régen a kocsisoknak tulajdonítottak kizárólag. A bejegyzés címére visszautalva, a tömítések ára és megérkezése volt az öröm, itt következett az üröm. A kuplungon van egy elég szép hegesztés. Szinte látom a lelki szemeim előtt ahogy valamelyik előző tulaj "szerelte". "Hallod Jóska, támaszd mán' be ide azt a csavarhúzót, amivel az IFA-n szoktuk az alapjáratot állítani! Mit mé', hát azé' me' különben e'fordul." Aztán Jóska betámasztott és már tört is az alkatrész, hiszen puha alumínium. Ehhez valójában gyári célszerszám kellene, hiszen valóban elforog a kuplung. De nem kell félni, akinek nincs ilyen szerszáma, az is meg tudja csinálni károkozás nélkül. A Praktikerben lehet kapni egy olyan szerszámot amit hivatalosan arra találtak ki, hogy az út szélén lekapd a kereket az autóról. Ez egy elektromos kulcs, külsőre nagyon hasonlít a légkulcshoz. Rádugjuk egy akksitöltőre (vagy szivargyújtóra nyilván) és már megy is. Úgy működik, hogy felcsévél egy laprugót és mikor túlhúzza, akkor kienged és egy elég komoly erősségű ütést mér a csavarra. Olyan gyorsan üt, hogy nem forgatja meg a kuplungot, csak kirántja a a csavart. Visszafelé is működik, szóval vissza is lehet vele rakni az ilyen trükkös csavarokat. Nagyon jó szerszám, ha jól emlékszem akciósan 6.500- forintért vettem, de amúgy is csak 8.000- körül van. Minden fillért megér! Amúgy, hogy ilyen alkatrészt honnan szedek, az is rejtély. A bontott kuplungokat kompletten árulják, nem kevés pénzért. Vegyek egy egészet csak ezért? Nehéz a döntés és hány ilyen lesz még...

A hegesztés a kuplungon

Miután megvoltunk a kuplung leszedésével, jól szét is szedtük. Már ránézésre is látszott, hogy elég kopott az egész kuplung, ezért előtúrkáltam a gyári előírásokat és leméregettem a dolgokat. A kuplungrugók gyári minimum mérete 39mm, ez nálam 37mm. Hát ez nem túl jó. A lamellák méretére nem emlékszem pontosan, de azt hiszem 3mm kéne, hogy legyen és nálam 1.7mm. Csoda, hogy volt kuplung és főleg csoda, hogy nem csúszott. Ráadásul a csapágya is zúg rendesen. Az egész cserére szorul, kap kompletten egy új szerkezetet. Ezt még nem tudom pontosan, hogy mennyibe fog kerülni, de úgy 25.000- forint körülire saccolom. Előzetes kutakodásom alapján ezt nem biztos, hogy megéri külföldről rendelni, de még kutatok tovább, hátha olcsóbban megúszom. Persze gagyi alkatrészt nem veszek, akkor inkább spórolok kicsit a komolyabbra. Esetünkben a komolyabb a Lucas gyártmány. 

A figyelmem ezután a kuplung mögötti alkatrészekre fordult. Itt nem láttam semmi komoly gondot, viszont úgy tűnik, hogy a lánc ami az olajpumpát hajtja, kicsit meg van nyúlva. De ebben nem vagyok biztos, mert a szerelési útmutató nem tér ki rá, én pedig nem tudom milyen lehetett gyárilag. A mellékelt képen is látszik, hogy kicsit meg van lógva balra. Ha valaki tudja esetleg, hogy ez most jó vagy rossz, az írja meg. Köszönet előre is.

Az olajpumpát hajtó lánc. Megnyúlt vagy nem?

Ezen a képen látszik a jobb oldalon két kis fekete doboz a karima mellett amin a "jelre rakáshoz" szükséges infók vannak. Elvileg ezek adják a jelet a gyújtásnak, hogy mikor, melyik hengerbe kell a szikra (vagy, hogy mikor kell megszakítani?). Azért elvileg, mert a villamossághoz értek valamicskét ugyan, de a motor villamosság nem fekszik nekem, ráadásul a szerelési könyvben nincs magyarázat, tehát csak gondolom, hogy erre szolgálhat. Arra gondoltam, hogy lecserélem ezeket is, mivel az utóbbi időben néha kihagyogatott a gyújtás az első hengerben és mivel minden mást kicseréltem, már csak ez maradt. Akkor már ez is legyen új. Ha lehet kapni egyáltalán. Eddig nem találtam, mert nem tudom mi lehet a neve angolul vagy németül, sőt magyarul sem. De rémlik, hogy már láttam egyszer újat az ebay-en, remélem jól emlékszem.

Szétszedtem a hűtőt és a ventillátort is. Ezekkel nem volt gond, eltekintve a rengeteg kosztól, olajtól és olajsártól. Szerencsére a barátnőm áldott jó lélek és segített nekem pucolni. Be kellett vetni egy kis Brigéciol-t, de nagyrészt elég volt a szappanos víz. Sajnos a hűtőbordák közül -finom módszerekkel- nem lehet kiszenvedni a kosz nagy részét. Erőltetni pedig nem akarom, mert elég sérülékeny és biztos, hogy sikerülne kilyukasztani. Sajnos a megtisztított állapotról elfelejtettem képet csinálni, legközelebb bepótolom. Addig is itt egy kép a koszos állapotról, jól látszik, hogy a ventillátor a legproblémásabb rész.

A hűtő

Idáig jutottunk tegnap. A képek rosszabb minőségéért elnézést kérek, lemerült a fényképezőgépem és a telefonommal kellett fotózni. A barátom szerint ha ezt sikerül összerakni és működni is fog, akkor Ő fejen áll. Jó az ilyen biztatás, minek ellenség ha ilyen barátai vannak az embernek. :)

Szerkesztés: A legutóbb a képek -egy linkhiba miatt- nem jelentek meg sehol, csak nálam, ez javítva. Plusz lemaradt a kép néhány koszos hűtőalkatrészről, aztán a tiszta hűtőről, ezt most pótolom:

Sima sár és olajsár vastagon

A megtisztított hűtő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vt500.blog.hu/api/trackback/id/tr1004701570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása